maandag, juni 13, 2005

 

Tommy (mag ik Tommy zeggen?) Wieringa

Gisteren was ik in het Bolwerk, de kroeg waar ik mij doorgaans bevind als ik de kroeg in ga. Dit keer was ik er vanwege een lezing van Tommy Wieringa, schrijver van het boek 'Joe Speedboot'. Ik had al veel goede verhalen gehoord over het boek, links en rechts werd het aangeraden en opeens was er die lezing in mijn stamkroeg dus Rick en ik spraken af dat we om acht uur koffie zouden drinken daar en dan zou om half negen de lezing beginnen. Best spannend; de stoelen waren in rijen opgesteld, sommige tafels waren verdwenen en om half negen ging de deur van de kroeg op de schuif zodat er ook geen inloop en verstoring meer kon plaatsvinden. Op de schuif mensen! Dit was mijn eerste keer kroeg-op-de-schuif!!! En Tommy Wieringa, schrijver met warme basstem, heldere oogopslag en open blik, vertelde...

DSC00019

Hij vertelde over hoe Joe Speedboot tot stand kwam, las eerdergeschreven stukken voor en vertelde anekdotes over interviews met mensen die bron waren voor het boek. Het was muisstil. Af en toe zei de man die hem interviewde ten overvloede iets tussendoor waarop Tommy eigenlijk gewoon verder ging waar hij gebleven was en vertelde en vertelde... En toen was het half elf. Helaas. Voorbij. Maar niet voor iedereen. Na wat bekenden te hebben begroet en van een horde fans de boeken te signeren schoof hij bij de kroegbaas aan de stamtafel en daar zette zich voor een selectief gezelschap de lezing voort. Helaas niet voor mij, ik zat helemaal aan de andere kant van de kroeg me af te vragen wat hij toch druk gebarend aan het vertellen was en vond het geen pas geven zomaar aan te schuiven, maar wat had ik nog graag langer geluisterd naar zijn verhalen. Je begrijpt, ik ga het boek lezen. Het wordt wachten tot Rick het uit heeft want hoe graag ik ook zou willen ik kan het niet kopen, maar lezen zál ik het!


Comments:
bolwerk? dat bint toch zo'n hoomootent?
ben'ie ook hoomoo dan?
 
op de schuif
wat fijn
 
Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?