donderdag, juli 28, 2005

 

ouder worden

Goed, ik maak dus schoon. Bij mensen die dat zelf even niet of niet meer kunnen. Vandaag was ik de vakantiehulpschoonmaakster en dat ben ik de aankomende paar weken bij nog meer mensen. Toen ik met deze mevrouw aan het praten was realiseerde ik me opeens wat het is aan ouder worden wat maakt dat het niet leuk is.
Tijdens je 'werkende leven' wordt je geacht volwassen te zijn en verantwoordelijkheid te dragen voor jezelf en voor de beslissingen die je neemt. Je wordt over het algemeen in staat geacht voor jezelf te kunnen zorgen. En ergens, als je ouder wordt, treedt daarin een verandering op.
Het moment dat je moet toegeven aan jezelf dat je echt niet meer goed je huis kunt schoonhouden, er niemand in je familie is die je er mee kan helpen, dus je wel genoodzaakt bent een vreemde in je huis toe te laten die je dierbare spulletjes die je zelf zo vaak hebt opgepakt, verplaatst, aangeraakt om te bekijken en afgestoft, nu hopelijk met net zo veel of meer voorzichtigheid ook aanraakt, wellicht bewondert, afstoft...
Of erger nog...Het moment waarop je merkt dat je wat strammer wordt en je niet meer zo vaak kunt douchen als je zou willen, alleen al omdat je bang bent voorover te kieperen op de gladde vloer. Dus beslist om je dan maar te gaan wassen met een washand...om op een morgen wakker te worden van de bel die de zuster aankondigt die je een keer in de week onder de douche zet en je de rest van de week wast..

Een diep respect voor de mensen die ik tegenkom, die misschien niet graag willen maar niet anders kunnen en het allemaal maar incasseren.

Comments:
niet echt een reactie op deze post ofzo, maar wel een constatering:
jij houdt je goed aan de doktersvoorschriften!! en dat is helemaal niet gezellig hier op het internet! kom je nog spelen?

en als je dit leest, gebruik je de muis ook, dus kan je ook best wat typen!!

ik heb een nieuw spel ontdekt: SET!
en oja, en dit is dan weer meer aan Rick: ik heb ook de Sudoku puzzels ontdekt. Je ziet, ik heb vakantie gehad...
En SET! daar ben ik heel goed in geworden, en nu zo goed dat ik mun best moet doen om iemand zover te krijgen om met mij te willen spelen. Dus: wie durft!?

kram
 
Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?