zondag, augustus 14, 2005

 

'Een nacht om te vliegeren'

Het boek lag op de spullen van Lijn, die sinds twee weken ook hier woont. Ik las de achterkant en zat er al in, waarna ik hoopte dat ik het mocht lezen en dat ze niet het boek van iemand had geleend die het die dag terug wilde hebben. Dat was niet zo, en nu is het uit.
Een boek waarin veel open gelaten wordt waardoor je heel erg geconfronteerd wordt met je eigen denkwereld en associaties. En dat op een manier die niet storend is. Geschreven door Renate Dorrestein.

Een ander boek dat wonder boven wonder uit is, is "Een goede daad per dag" van Etgar Keret (een verzameling verhalen). De titel sprak me wel aan, evenals de kritieken op de achterkant dus besloot ik het mee te nemen uit de bieb. Maar het voldeed echt helemaal niet aan wat er op die achterkant geschreven werd. Om twee voorbeelden te geven: 'Zijn scherpe observaties van het absurde en paradoxale in de alledaagse werkelijkheid zijn niet aan grenzen gebonden. Keret kan zich moeiteloos meten met Nederlandse generatiegenoten als Grunberg of Giphart.' - NRC Handelsblad en 'Dit is een briljante verzameling verhalen. Simpelweg omdat Keret briljant is.' - Ha'aretz Book supplement.
Ik heb het uitgelezen omdat ik steeds weer dacht:"misschien is het volgende verhaal wél leuk..." Maar helaas... het leest een beetje als een mop die geen clou heeft, wat voor mij dus niet echt beantwoordt aan het idee van een goede verhalenverteller. Dus om het nou een briljante verzameling verhalen te noemen of te zeggen dat hij zich kan meten met Grunberg of Giphart.... dat slaat de plank net zo mis als de verhalen in het boek.

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?