zondag, januari 01, 2006

 

Gelukkig nieuwjaar!


´s Middags viel het besluit. Na lang wikken en wegen zou ik toch in Den Haag blijven. Dus... dan maar op pad om de juiste omstandigheden te creëren. Op naar de grootste supermarkt waar ik ooit ben geweest met in mijn hoofd een boodschappenlijstje zodat ik niet zoals de vorige keer meegesleurd zou worden door alle keuzes. Aansluitend naar de oliebollenkraam er tegenover om zes oliebollen te scoren, alwaar ik 'ja' antwoorde op de vraag of ik er niet liever tien wilde omdat dat voordeliger was (tien! ik ben in mijn eentje, pffff, what was i thinking???). Vervolgens nog maar even de buurt in om wat materiaal voor vage ideeën aan te schaffen, waarbij ik tegen sterretjes aanliep van 50 cm lang die dus ook mee gingen in mijn tas. Om ten slotte naar de haven te fietsen en te horen dat er die avond dus een vreugdevuur zou zijn aan het strand. Traditie in Den Haag liet ik me vertellen, dus dat is waar ik zou zijn.

Zo, de randvoorwaarden waren geschapen, laat de jaarwisseling maar komen!

Om het uur sloeg vervolgens de twijfel toe of ik werkelijk wel in Den Haag had moeten blijven. Het ene moment was het helemaal okee, waarop ik vervolgens toch dacht; 'Ik zou Enschede nog kunnen redden als ik nu vertrek....' Deze mogelijkheid ging na verloop van tijd ook vanzelf voorbij waarna ik me voor de tv nestelde met lekker eten, om de terugblikken tot me te nemen. Uiteindelijk kwam de niet te verstouwen oudejaarsconference, wat mijn teken was om wollen sokken en een warme jas aan te trekken, een aansteker te zoeken om mijn sterretjes aan te steken, om op pad te gaan naar 'Het Vreugdevuur'.


Een minuut voor twaalf zette ik mijn fiets op slot bij de haven en liep ik naar het strand. Ondertussen werd het twaalf uur, lieten de scheepshoorns van zich horen en knalde Den Haag achter me uit zijn voegen. En ik belde mijn beste vriend om hem een gelukkig nieuwjaar te wensen. Vervolgens mijn broer om er daarna met geen mogelijkheid nog doorheen te kunnen komen... maar er was het vreugdevuur!

De grote stapel pallets en kerstbomen was net aangestoken, de mensen er omheen wensten elkaar gelukkig nieuwjaar en de aanstekers scandeerden teksten en liederen die veel weg hadden van voetbalkoren. Het vuur werd steeds heftiger dus er moest steeds een stap naar achter gedaan worden om het niet te warm te krijgen. De drank vloeide rijkelijk om over de rest van de geestverruimende middelen nog maar te zwijgen. Tijd om mijn sterretjes aan te steken!
Na vijf minuten aan de zee te hebben geprobeerd enige vorm van ster uit het staafje te doen verschijnen besloot ik een sigaret te gaan bietsen en het daarmee te proberen. Na een sigaret lang terug te vallen in een slechte gewoonte liet het sterretje het nog steeds afweten waarna ik het roken en het sterretje opgaf en maar weer terugkeerde naar het vuur.

Wat een feest om aan zee te zijn met een enorm vuur om je warm te houden! Nadat ik mijn wensen gewenst had en mijn genieten dreigde om te slaan naar zorgen omdat sommige aanstekers met elkaar op de vuist gingen omdat de een de ander zou hebben verlinkt bij de politie, vertrok ik voldaan naar huis alwaar ik vanochtend gewekt werd door het koor van de kerk die aan het tuinhuisje grenst waarin ik slaap.

Welk een vredig wakker worden in 2006. Als dit een voorbode is van wat het jaar zal brengen...
Gelukkig nieuwjaar! Opdat al onze wensen mogen uitkomen!

Comments:
Gelukkig nieuw jaar *kus kus kus* Dat alles wat je gelukkig maakt dit jaar mag vullen!
 
Ik vind dat een mooie 'opdat'.

Laten we dat maar doen!
 
ik hoopdat het eenmooi jaar wordt.
 
moet je horen suusaa, dat feest op het strand blijkt inderdaad een soort 'de jongens van de straat houden' noodgreepachtig-iets te zijn. vroeger werden dit soort gasten op vakantie gestuurd. dat was goedkoper dan de rotzooikosten te moeten betalen.(weet je nog, dat gedoe in wie wijk in amsterdam, twee jaar geleden, en dat het vuur werd verboden).(of zoals je vroeger in den haag de concurrerende kerstboomjachten had, die uiteindelijk met wapens gepaard gingen en weer zijn gesusd). het schijnt dat de gemeente het vuur en de drank etcetera betaalt voor de vreugdevuurbezoekers. iets van meegekregen? traditioneel speelt mee welk vuur hoger is: dat van duindorp, of dat van scheveningen. als ik het goed begrepen heb. mijn collega's zijn vol ontzag dat jij er was! maar blijft zo, dat de zee de heleboel zo had kunnen blussen!!!

liefs,
kam
 
Daar zeg ik proost op!
 
wat een geweldig besluit van je om aan het strand naar vuurwerk en vuur te blijven kijken. lijkt me heel bijzonder. alle beste wensen voor 2006, susaa!!
 
Eenzaam dus toch...
 
Gelukkig nieuwjaar!

oud en nieuw in canada was raar... ik had geen oud en nieuw gevoel, zo zonder oliebollen en vuurwerk. Maar wat zeur ik... ik zit in canada.

tot snel
 
@anonymous: alleen ja, eenzaam nee.
 
Dat al jouw wensen ook mogen uitkomen!

--Peet
 
ik vind ´anonymous´ zo eenzaam klinken...

-- badampimus (rijmt, er een beetje, op)
 
Lijkt me een mooie gelegenheid :)
Vroeger werden die jongens in militaire dienst gegooid om hun hormonenen wat richting te geven hahahha
 
Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?